(12 marca) III Gala Finałowa Konkursu "Czy wiesz co kupujesz?"

12 marca br. poznaliśmy zwycięzców III edycji konkursu "Czy wiesz co kupujesz?"

I miejsce w kategorii klas I-III otrzymała Monika Nodzyńska z SP nr 64 w Krakowie. W kategorii klas IV-VI wygrała Grażyna Lewińska z SP w Straszowie. Wśród gimnazjów najlepsza okazała się Elżbieta Soja  z Gimnazjum nr 1 Lubaniu. 

zobacz pełne wyniki

Zobacz galerię zdjęć z fianłu

Gala III edycji konkursu „Czy wiesz, co kupujesz?”

Oni wiedzą

Czy jesteśmy świadomymi konsumentami? Uczestnicy trzeciej już edycji konkursu „Czy wiesz co kupujesz?” są nimi na pewno.

Z otaczających nas codziennie tysięcy informacji, reklam i promocji nie zawsze potrafią wybierać dorośli, nie mówiąc już o dzieciach. Potrzeby edukacji konsumenckiej nikt więc nie kwestionuje. Jak to robić? Próbą odpowiedzi już po raz trzeci stał się konkurs „Czy wiesz, co kupujesz?” współorganizowany przez Tesco Polska i naszą redakcję, przy wsparciu merytorycznym Federacji Konsumentów. O jego roli i wadze świadczy fakt, że tegoroczną edycję objęła honorowym patronatem Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej.

Żeby wziąć udział w konkursie trzeba było stworzyć autorski scenariusz lekcji kształcącej konkretne umiejętności z zakresu edukacji konsumenckiej, zrealizować go, napisać sprawozdanie i przysłać to wszystko do organizatorów. Mile widziana była dołączona dokumentacja, np. zdjęcia, atutem zaś aktywizacja środowisk lokalnych podczas zajęć, które nie mogły przekraczać dwóch jednostek lekcyjnych.

Hulakula i goście
Finałowa gala rozpoczęła się w samo południe 12 marca, w gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie przy ulicy Dobrej. Mieszczący się tam Klub Hulakula z kręgielnią i placem zabaw dla dzieci okazał się po raz kolejny doskonałym miejscem na taką uroczystość. Laureaci, nauczyciele i przedstawiciele uczniów klas uczestniczących w konkursowych zajęciach, stawili się niemal w komplecie. W imieniu Anny Stawarz ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Zakopanem nagrodę odebrał ojciec

Najważniejszych tego dnia laureatów witali organizatorzy konkursu oraz jego patroni merytoryczni - Iwona Sarachman, dyrektor Działu Korporacyjnego Tesco Polska, Bożena Polak, kierownik projektu Tesco, Małgorzata Niepokulczycka, prezes Federacji Konsumentów, Longina Lewandowska-Borówka, ekspert FK, kierująca pracami jury oraz przedstawiciele Głosu Nauczycielskiego z Jakubem Rzekanowskim, redaktorem naczelnym.

Wszystkim zależy, bo…
Dyrektor Sarachman, pełna podziwu dla nauczycielskich pomysłów i uczniowskich wysiłków, podkreśliła, że zaangażowanie w imprezę kształtującą postawy konsumenckie oznacza dla jej firmy perspektywę stworzenia lepszej oferty. Bo Tesco chce być czymś więcej niż tylko sklepem i nie boi się świadomych swoich praw konsumentów, także tych najmłodszych.

Prezes Niepokulczycka zapytana, czy Polacy wiedzą już, co to znaczy być świadomym konsumentem, z całą mocą oświadczyła, że ci obecni dziś na sali, nawet ci najmłodsi, z pewnością wiedzą! Dzięki

niebanalnym, nauczycielskim pomysłom, zaangażowaniu i życzliwości handlowców, którzy nie bali się zajęć z edukacji konsumenckiej realizowanych we własnych sklepach. A taka wiedza nie tylko zostaje na dorosłą przyszłość, ale pączkuje w rodzinach, bo dzieci wcale nierzadko uświadamiają konsumencko rodziców.

Longina Lewandowska-Borówka z FK, zdradzając niektóre szczegóły z obrad jury „narzekała” na trudną rolę tego gremium. Z ponad 50 nadesłanych prac trzeba było wybrać te najlepsze. To dlatego tym razem jury podzieliło nagrody nie tylko zgodnie z kategoriami (szkoły podstawowe i gimnazja), ale oceniając też wartości edukacyjne zrealizowanych projektów, przyznało ex equo dwa drugie miejsca w kategorii klas I-III szkół podstawowych.

Ekonom i Szulcowa
Laureatka jednej z dwóch drugich nagród Lucyna Wasielewska ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Bytowie (woj. pomorskie), przyjechała z kilkorgiem swoich pierwszaków. Na pytane jak im się podobała dziwna lekcja poza szkołą, dzieci szczerze odpowiedziały, że fajnie było, bo najpierw poszli do „ekonoma”, a potem do Szulcowej. Niewtajemniczonym pani Lucyna wyjaśniła, że „ekonom” to Liceum Ekonomiczne, a pani Szulcowa jest właścicielką sklepu. Młodzież licealna pokazywała młodszym kolegom, z jakimi sytuacjami mogą się spotkać podczas zakupów. Wspólnie też budowana była piramida żywieniowa.
Efekt? Kiedy każde z dzieci dostało dwa złote i miało za zadanie wydać je racjonalnie „u Szulcowej”, w koszykach znalazło się wprawdzie kilka batoników, ale zdecydowanie przeważały owoce i soki. Jeden z bytowskich pierwszaków oświadczył nawet, że w tej piramidzie, co ją budowali najważniejszy jest ser, a najmniej ważne są cukierki. Przy okazji dzieci nauczyły się poruszać po sklepie i odnajdywać poszukiwane towary na półkach.

Druga nagroda przypadła też Małgorzacie Polaczkiewicz z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słowiku (woj. śląskie), za realizację projektu „Małe co nieco dla zdrowia”. Tutaj pierwszaki same kupiły co trzeba i już w szkole wykonały sałatki owocowe i warzywne. Na lekcję zaprosiły babcie i dziadków. Niespodzianką dla wielu z nich był fakt, że małe dzieci potrafią wiele zrobić same, nie tylko kupić produkty, ale wykonać z nich sałatki. A poza tym edukacja konsumencka nie tylko uczy, ale i może smakować.

 

List od św. Mikołaja

Bojowe zadanie mieli trzecioklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 64 w Krakowie, wychowankowie Moniki Nodzyńskiej, laureatki pierwszej nagrody w kategorii klas I-III. Pani Monika swoje wymyślone jakiś czas temu postacie pacynek, Mani i Kaspra obdarzyła tym razem listem od św. Mikołaja, choć zazwyczaj to dzieci piszą do niego. Ale Mikołaj zachorował i nie dość, że trzeba było za niego rozdać część prezentów, to i dokupić przyszło to i owo, a i samemu świętemu prezent sprawić. Przy okazji powstała gra planszowa. Było też rozwiązywanie rebusów i najprawdziwsze kupowanie prezentów.
Dorota Łasak, dyrektor krakowskiej podstawówki nie mogła się nachwalić pani Moniki. I innych „perełeczek” jak nazywa młode nauczycielki ze swojej placówki. Jeden pomysł ściga kolejny, a celuje w tym Nodzyńska.

 

Dwa w jednym

Absolutnym zwycięzcą tegorocznego konkursu okazała się jednak Elżbieta Soja, nauczycielka matematyki i informatyki z Lubania – zgarnęła drugą nagrodę w dziale klas starszych szkół podstawowych i pierwszą w kategorii gimnazjów. Zdarzyło się to po raz pierwszy, bo jak podkreśliła szefowa jury, po prostu nie dało się inaczej. Dlaczego?

Pani Elżbieta, która poza etatem zajmuje się też prowadzeniem zajęć pozalekcyjnych z podstaw przedsiębiorczości, dla Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu, w której ma kilka zaledwie godzin opracowała lekcję „Czy tańsze zawsze jest tańsze?”, a dla gimnazjum „Budowanie strategii sprzedaży”. Młodsi uczniowie już wiedzą, że np. tych niby tańszych czekoladek często jest mniej w opakowaniu niż tych z wyższą ceną. Z prostego dzielenia wychodzi więc, że tańsza jest jedna czekoladka z droższego pudełeczka. Gimnazjaliści już wiedzą, że trzeba się uważnie przyglądać promocjom, a do ofert podchodzić racjonalnie oceniając własne potrzeby i możliwości.

 

Po części oficjalnej

Kiedy już wszystkie nagrody zostały wręczone uczestnicy gali oddali się grze w kręgle i szaleństwu na placu zabaw, gdzie można się było nawet wytarzać w piłeczkach. Okazję do zabawy uczniowie wykorzystali do maksimum. Furorę zrobiła pierwszoklasistka, której udało się jednym rzutem ciężkiej kuli położyć wszystkie kręgle. Sztuka ta nie udała gimnazjalistom na sąsiednim torze. Było o czym opowiadać po powrocie do domu.

Laureaci III edycji konkursu „Czy wiesz, co kupujesz?”

Miejsca III:
Kategoria klas I-III - Elżbieta Soska ze Szkoły Podstawowej w Stróżach woj. małopolskie, za scenariusz „Uczymy się kupować”.
Kategoria klas IV-VI - Anna Stawarz ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Zakopanem za zajęcia „Dziecko jako konsument” oraz Aleksandra Okraska, dyrektor Zespołu Szkół Publicznych nr 5 w Myszkowie (woj. śląskie), za program „Oferta spożywcza w sklepiku szkolnym a nasze zdrowie”.

Miejsca II:
Kategoria klas I-III - Małgorzata Polaczkiewicz z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słowiku, woj. śląskie, za zajęcia „Małe co nieco dla zdrowia” oraz Lucyna Wasielewska ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Bytowie (woj. pomorskie) za realizację scenariusza „Jestem konsumentem, robię zakupy”.
Kategoria klas IV-VI – Elżbieta Soja ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Lubaniu (woj. dolnośląskie), za lekcję matematyki „Czy tańsze zawsze jest tańsze?”.

Miejsca I:
Kategoria klas I-III - Monika Nodzyńska ze Szkoły Podstawowej nr 64 w Krakowie za program „Magia zakupów, czyli o tym jak Mania i Kacper dostali list od św. Mikołaja”.
Kategoria klas IV-VI – Grażyna Lewińska ze Szkoły Podstawowej w Straszowie woj. łódzkie, za lekcje „Jak nie zgubić się w hipermarkecie”.
Kategoria gimnazja – Elżbieta Soja z Gimnazjum nr 1 w Lubaniu (woj. dolnośląskie) za zajęcia „Budujemy strategię sprzedaży”.

Nagrody
Wszystkie szkoły, w których pracują laureaci otrzymały zestawy piłek oraz programy multimedialne, a uczniowie uczestniczący w zwycięskich zajęciach pendrivy. Nauczyciele, którzy zajęli III miejsce otrzymali cyfrowe aparaty fotograficzne, II - kamery cyfrowe, I - laptopy. Fundatorami nagród są Tesco Polska oraz Głos Nauczycielski. Organizatorzy dziękują samorządom, które fundując podróż swoim laureatom umożliwiły im przyjazd na galę.

 

Trochę statystyki

Prawie 200 szkół wzięło dotychczas udział w konkursie „Czy wiesz co kupujesz”
Ok. 6 tys. uczniów uczestniczyło w konkursowych zajęciach dotyczących edukacji konsumenckiej
Ponad 50 prac zostało zgłoszonych do tegorocznej edycji konkursu.

Konkurs „Czy wiesz co kupujesz?” został wyróżniony w konkursie organizowanym przez Komisję Europejską na Najlepszą Kampanię Konsumencką 2007 r.