ABC efektywnej nauki – liczy się podejście (część IV)

 

Nie idź na skróty

Jednym z czynników, na które mamy wpływ, a które mogą znacząco utrudniać lub ułatwiać naukę, jest podejście dziecka lub nastolatka do procesu uczenia się. Jak pomóc podopiecznym właściwie je kształtować?

 

W jednym z odcinków tej serii zwracałam uwagę, jak ważna dla skutecznego uczenia się jest odpowiednia motywacja i jak możemy ją rozbudzać („Warto to zrobić. Dlaczego?”, GN nr 1-2 z 2-9 stycznia br.). Właściwy, konstruktywny stosunek do nauki to jednak nie tylko kwestia motywacji, ale również realistycznych oczekiwań – w tym świadomości, że w uczeniu się najlepsza droga nigdy nie prowadzi na skróty. To powinniśmy powiedzieć uczniom już na wstępie.

 

Czy skuteczna nauka musi być łatwa?

Nauczyciele dobrze wiedzą, że wiedzę trzeba przekazywać w ciekawy, obrazowy i zrozumiały sposób, wykorzystując metodę nauki przez zabawę. Rzeczywiście jest to bardzo ważne – nie tylko ułatwia dzieciom i młodzieży zrozumienie tematu, ale też zwiększa zainteresowanie nim, uprzyjemnia naukę i pobudza wewnętrzną motywację do niej. Efekty te trudno przecenić.

 

(...)

 

Magdalena Goetz

psycholożka

 

 

Więcej - GN nr 5 (e-wydanie)