Pytaj o dowody: Przeciw rywalizacji...

Atmosfera rywalizacji sprzyja pospiesznemu poszukiwaniu strategii, metod czy narzędzi nauczania oraz wspomagania uczniów i uczennic ze SPE, które mają zagwarantować sukces. Nie ulegaj temu, pytaj o dowody!

 

W październiku minionego roku miałem zaszczyt wygłosić w ramach konferencji dla nauczycieli, psychologów i pedagogów wystąpienie podczas V Kongresu Edukacja i Rozwój. Myślą przewodnią całego kongresu było hasło „Wspólnie zmieniamy edukację”. Tytuł mojego wystąpienia brzmiał: „Sprawdzanie efektywności metod nauczania i pomagania. Współpraca badawcza w miejsce rywalizacji o laury”. Zwróciłem uwagę na to, że nauczycielki i nauczyciele oraz specjalistki i specjaliści zajmujący się psychologiczną i pedagogiczną terapią chcą, by ich praca przynosiła oczekiwane, zaplanowane rezultaty. Skąd jednak nauczycielki i nauczyciele (także ci, którzy wspomagają uczniów i uczennice ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – SPE) mogą wiedzieć, że stosowane przez nich metody nauczania są rzeczywiście efektywne? Jak to sprawdzają?

(...)

Tomasz Garstka

psycholog

Cały tekst przeczytasz w Głosie nr 1-2/2019 i w e-wydaniu