ABC efektywnej nauki: Warto to zrobić. Dlaczego?

Naukę skuteczniejszego uczenia się warto zacząć od wskazania podopiecznym błędów, jakie mogą popełniać, i zaproponowania im efektywnej alternatywy.Ale ważne jest coś jeszcze – zadbanie o ich motywację

 

Płynąca z badań naukowych wiedza o zasadach skutecznego uczenia się nierzadko jest sprzeczna z intuicją i z przekazywanymi z pokolenia na pokolenie nawykami. Dzieci uczą się, jak się uczyć, najczęściej od rodziców lub starszego rodzeństwa i w efekcie powielają popełniane przez nich błędy. Zwykle też nie zdają sobie sprawy z tego, że strategie te są właśnie błędami, ponieważ stosując je, mimo wszystko są w stanie się czegoś nauczyć (choć z reguły w stopniu dalekim od ideału). Nie wiedzą jednak, że uczą się bardziej mimo stosowania tych strategii, a nie dzięki nim. Dzieci i młodzież nie znają innych metod – nikt im o nich nie powiedział. Kiedy jednak już je poznają, wcale nie znaczy to, że zaczną je chętnie stosować. Tutaj kluczowa staje się motywacja.

(...)

Magdalena Goetz

psycholożka

Cały tekst przeczytasz w Głosie nr 1-2/2019 i w e-wydaniu