(4.12) Święta w szkole. Co się ukazało w Głosie

Propozycje dotyczące organizacji świąt w szkole najlepiej przedyskutować z rodzicami uczennic i uczniów – takie jest przesłanie artykułu o tematyce psychologiczno-pedagogicznej "Święta w klasie", który ukazał się w Głosie Nauczycielskim nr 48 z 28 listopada br. Nie ma w tym nic szokującego.

 

Artykuł z szacunkiem odnosi się do tradycji obchodów Świąt Bożego Narodzenia. Zwraca jednocześnie uwagę na fakt, że w naszych szkołach są również uczniowie niewierzący, przedstawiciele różnych religii, czy – coraz częściej – dzieci pochodzące z innych krajów. Dlatego w artykule "Święta w klasie" pojawiła się zachęta, by wspólnie z rodzicami rozważyć propozycje klasowych uroczystości świątecznych i noworocznych, kierując się szacunkiem dla wszystkich dzieci oraz wrażliwością na ich potrzeby. Czy będzie to klasowa Wigilia z opłatkiem, życzeniami i prezentami, czy koncert kolęd i pastorałek, uroczystość noworoczna lub jeszcze inna – zgodnie z oczekiwaniami rodziców i uczniów. Zresztą tak się dzieje – w szkołach najczęściej decyzje o tym jak będą obchodzone święta w klasie podejmuje się na zebraniach z rodzicami. Artykuł w Głosie dotyka jeszcze jednej kwestii – tego, by podejmując decyzje o prezentach dla uczniów, uwzględnić sytuację dzieci z rodzin niezamożnych.

 

Artykuł "Święta w klasie" spotkał się z różnymi komentarzami w internecie oraz na innych łamach. Dyskusja jest dla nas wartością, jednak stanowczo sprzeciwmy się nadinterpretacjom, przekręcaniu faktów oraz przypisywaniu redakcji Głosu Nauczycielskiego intencji, których nie mamy.

Jakub Rzekanowski

Redaktor naczelny