Oswojenie, dotknięcie, spotkanie – klucze do tolerancji

Inni to bracia i siostry

 

Z Jakubem Niewińskim, nauczycielem języka polskiego i etyki z Murowanej Gośliny, laureatem Nagrody im. Ireny Sendlerowej  „Za naprawianie świata”, rozmawia Katarzyna Piotrowiak

 

 

Od kilku miesięcy przy Ministerstwie Edukacji Narodowej działa rada opiniodawczo-doradcza ds. edukacji o Holocauście, której zadaniem jest m.in. konsultowanie projektów opracowań i materiałów w tej dziedzinie. Jak nauczyciele radzą sobie z edukacją o Holocauście?

– Nauczyciele i nauczycielki, których znam i z którymi współpracuję, prowadzą tę edukację mądrze i odpowiedzialnie od wielu lat, czego dowodem jest rozwijająca się z roku na rok inicjatywa Szkoły Dialogu, powstała w ramach Forum Dialogu Między Narodami. W ramach tego programu uczniowie i uczennice wraz z nauczycielami i społecznością lokalną małych i większych miasteczek odkrywają historię swoich sąsiadów, Polaków i Żydów, często naprawiając relacje polsko-żydowskie. Dwa lata temu moja młodzież z Murowanej Gośliny, uczestnicząc w tym projekcie, poznawała historie swoich żydowskich sąsiadów poprzez domy i obiekty, które po nich pozostały. Tego typu programów jest więcej. Jeden z najbardziej znanych realizuje Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holocauście w Oświęcimiu we współpracy z Domem Anny Frank w Amsterdamie. To projekt „The Future of Education about Auschwitz and the Holocaust in Authentic Sites”, finansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych Królestwa Niderlandów, przygotowujący do uczenia o Holokauście w autentycznych miejscach pamięci.

 

 

(...)

 

Więcej - GN nr 44-45 (e-wydanie)