W trudnych sytuacjach przydaje się umiejętność asertywnego odmawiania

 

Jak powiedzieć NIE?

W kontaktach z rodzicami uczennic i uczniów mogą zdarzyć się sytuacje nieprzyjemne, trudne, budzące emocje. Asertywna reakcja pomoże zapobiec eskalacji konfliktu i pozwoli zakończyć rozmowę w konstruktywny sposób

 

 

W poprzednim numerze Głosu znalazły się wskazówki dotyczące tego, jak asertywnie udzielać rodzicom uczennic i uczniów informacji (w tym zawierających krytykę), formułować prośby, oczekiwania czy żądania („Powiedz to inaczej”, GN nr 43 z 24 października br.). Teraz przyjrzyjmy się temu, jak odmawiać prośbom, propozycjom i żądaniom rodziców.

 

Asertywna, czyli jaka?

To właśnie umiejętność mówienia NIE, czyli odmawiania prośbom, propozycjom czy żądaniom, jest najsilniej kojarzona z asertywnością. Pozwala wyrazić to zdecydowanie, ale jednocześnie bez zamiaru urażenia rozmówcy. Tak sformułowana odmowa, choć stanowcza, otwiera możliwość dalszego, konstruktywnego porozumienia i współpracy. Choć odmawiamy drugiej osobie, czuje się ona potraktowana po partnersku i ma możliwość zrozumienia naszej decyzji.

 

 

(...)

 

Magdalena Goetz

psycholożka

 

Więcej - GN nr 44-45 (e-wydanie)