Przemysław Staroń Nauczycielem Roku 2018!

1Przemysław Staroń, nauczyciel filozofii, etyki, wiedzy o kulturze oraz historii sztuki w II Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Sopocie został Nauczycielem Roku 2018! Gratulujemy!

>> Galeria zdjęć z Gali Nauczyciel Roku 2018

 

Już po raz 17. udało się nam przekonać grono osób, bez których nie byłoby Konkursu, że warto promować Najlepszych z Najlepszych. W tym roku laur zwycięzcy naszego konkursu przypadł Przemysławowi Staroniowi z Sopotu. 

 

Kim jest Nauczyciel Roku 2018?

Kiedy po studiach zaczynał uczyć w szkole, sala na zajęciach z etyki świeciła pustkami. Po kilku latach jego pracy ten nieobowiązkowy przedmiot wybiera 3/4 uczniów. O pracy nauczyciela marzył, kiedy jeszcze był uczniem! 

 

„Powiedzieć o Przemku, że jest fantastycznym nauczycielem i wyjątkowym człowiekiem, to nic nie powiedzieć. Przemek Staroń to postać prawdziwie renesansowa o niepoliczalnej liczbie talentów i aktywności” – napisali inicjatorzy zgłoszenia jego kandydatury na Nauczyciela Roku 2018. Aby pomóc mu w zwycięstwie, powołali nawet Komitet Wyboru Przemka Staronia na Nauczyciela Roku, który wśród uczniów zebrał ponad 150 opinii na temat ich kandydata. 

 

Pan Przemek pracuje w szkole od dziewięciu lat. Ale uczyć zaczął, gdy był nastolatkiem, w liceum! Talent pedagogiczny dostrzeli w nim nauczyciele, którzy prosili go o prowadzenie niektórych zajęć. Potem, nieco starszy, opiekował się młodzieżą na rekolekcjach Szensztackiego Dzieła Rodzin. 

 

Po maturze nasz laureat trafił na studia kulturoznawcze, gdzie już na I roku zgłosił się na praktyki nauczycielskie. A kiedy rok później zgłosił się na kolejne praktyki, wcześniej profilaktycznie kupił za własne pieniądze rzutnik. Zdawał sobie bowiem sprawę, że w szkole takiego sprzętu nie ma i nie ma co liczyć, że ktoś mu go kupi. Już po podjęciu pracy zaczął organizować w swoim liceum m.in. Noce Nauki, w ramach których młodzież uczyła się w nocy filozofii starożytnej, chemii organicznej i poezji XX w. za pomocą arteterapii i dramy. 

 

Po pierwszym roku pracy zaaranżował w szkolnej piwnicy specjalną pracownię – salę U3. Ponieważ wiedział, że szkoła nie jest w stanie sfinansować realizacji wszystkich jego pomysłów dydaktycznych, założył firmę i zaczął organizować komercyjne szkolenia i warsztaty psychologiczne. Z zarobionych pieniędzy wyposażył swoją salę w piwnicy, kupił też materiały potrzebne do przygotowania młodzieży do olimpiad czy matury. Pracownia U3 jest dziś przytulnym, przyjaznym dla uczniów miejscem, gdzie można usiąść w miękkim fotelu i dyskutować o etyce, filozofii czy wiedzy o kulturze w otoczeniu różnych artefaktów. Takich np. jak kolekcja szachów z uniwersum Harry’ego Pottera, czy kolekcja figurek bogów egipskich. Można nawet wskoczyć do minibasenu wypełnionego kolorowymi piłkami. Autorzy zgłoszenia nauczyciela do Konkursu podkreślają, że sala „stała się przestrzenią autentycznych spotkań uczniów z myśleniem, kulturą, sztuką i drugim człowiekiem”. 

 

Ale nasz laureat nie zamyka się w czterech ścianach swojej pracowni. Przy każdej możliwej okazji wychodzi z młodzieżą poza szkołę. Na przykład organizował wspólne, międzypokoleniowe wizyty w świątyniach i miejscach kultu różnych religii w Trójmieście. Zresztą projekty międzypokoleniowe to specjalność pana Przemka. 

 

W 2012 r. w ramach Roku Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej wraz ze swoją koleżanką ze szkoły przygotował i zgłosił projekt „Radość i magia” do organizowanego przez Unię Europejską konkursu generations@school. Projekt okazał się najlepszy w kraju i znalazł się w europejskim finale konkursu.

 

Kiedy dziewięć lat temu nauczyciel zaczął pracę w liceum, frekwencja na etyce nie była szczególnie imponująca, jak to na nieobowiązkowych zajęciach. Po roku podwoiła się liczba uczniów na etyce. A dziś na etykę do pana Przemka chodzi ok. 75 proc. uczniów, czyli 270 osób. Nauczyciel zaznacza, że jego lekcje nie są konkurencją dla zajęć z religii, i podkreśla świetną współpracę ze katechetą.

 

22

Nauczyciel Roku 2018 dwukrotnie przejął wychowawstwo w tzw. trudnych klasach, które miały słabe wyniki w nauce i największą absencję. Ostatecznie wszyscy uczniowie zostali dopuszczeni do matury i ukończyli szkołę. I to z jakimi wynikami! Wśród nich pięć osób zdobyło łącznie osiem tytułów olimpijskich. Jedna z klas osiągnęła m.in. rekordowe wyniki na maturze z języka polskiego rozszerzonego, a druga – najwyższą średnią ocen na koniec szkoły.

 

Uczniowie Przemysława Staronia od roku szkolnego 2013/2014 do 2017/2018 zdobyli łącznie 27 tytułów na Olimpiadzie Filozoficznej, w tym trzy tytuły laureatów  i 24 – finalistów. Przy okazji przygotowań do olimpiady narodził się Zakon Feniksa. To międzypokoleniowa grupa, do której oprócz uczniów należą seniorzy! Z czasem Zakon Feniksa powiększył się o średnie pokolenie, czyli o rodziców uczniów. 

 

Przemysław Staroń regularnie występuje na konferencjach, jest mówcą na TEDx’ach, gdzie szkoli m.in. nauczycieli. Prowadzi też zajęcia na Uniwersytecie Trzeciego Wieku, był gościem festiwalu Woodstock. 

 

Nauczyciel Roku 2018 to ponadto prekursor wykorzystania mediów społecznościowych w edukacji (uczy filozofii na Snapchacie – #filosnapy). Został zaliczony przez Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych do grona 100 osób, które walnie przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce.

 

Wyróżnienia w Konkursie Nauczyciel Roku 2018 otrzymały: Magdalena Fortunka i Anita Plumińska-Mieloch.

 

Magdalena Fortunka jest pedagogiem z Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 w Gdańsku, oligofrenopedagogiem, pedagogiem resocjalizacyjnym, wychowawcą opiekunem, terapeutą, edukatorem, diagnostą, animatorem i artystką. Prowadzi zespoły wokalno-muzyczne, bo dla jej uczniów występy na scenie mają działanie terapeutyczne. Jej podopieczny wystąpił w telewizyjnym show „Bitwa na głosy”! Wspiera dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, pomaga niedostosowanym i wykluczonym społecznie, młodym matkom, dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym, dba o integrację młodych z seniorami. Motto, które jej towarzyszy od lat, to pomagać tym, którym jest trudniej. W ramach jednego z projektów uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego pod kierownictwem nauczycieli wyremontowali siłownię sportową: sami mieszali beton, malowali  ściany, przyklejali lustra. Nauczyli się, że wytężoną pracą można coś wartościowego osiągnąć. Zorganizowała już dziewięć edycji autorskiego programu „I Ty możesz!”. Uczniowie z rodzin dysfunkcyjnych, którzy w ciągu roku najbardziej poprawili swoje zachowanie, jadą w nagrodę do Jastrzębiej Góry. To tylko jeden z wielu jej autorskich projektów!

 

Anita Plumińska-Mieloch to nauczycielka historii, dyrektor Zespołu Szkół w Luboniu. Tylko na etapach wojewódzkich i ogólnopolskich ma ponad setkę laureatów  i finalistów konkursów historycznych. Także w ostatnich latach, co jest dowodem  na to, że nie tylko jest dyrektorem, ale również bardzo aktywnym nauczycielem. Jej uczniowie są i byli stypendystami m.in. Ośrodka Karta, miasta Luboń, prezydenta Poznania, Prezesa Rady Ministrów. Jest pomysłodawczynią i redaktorem szkolnej serii „Rozwijamy talenty” – to np. publikacje uczniowskich prac związanych z historią, ale także prozy i poezji. Wymyśliła i przeprowadziła z młodzieżą akcję „Obudźmy polskich bohaterów”, polegającą na zmianie facebookowych zdjęć profilowych na bohaterów, o których uczniowie najpierw musieli się sporo dowiedzieć. W ramach akcji „Jak nie czytam, jak czytam” młodzież siedziała na korytarzach i czytała swoje ulubione książki. A nauczycielka z nimi – siedząc na schodach, których podproża są wyklejone datami ważnych wydarzeń z historii Polski. Ale te schody to nie jedyny pomysł na aranżację szkolnej przestrzeni autorstwa Anity Plumińskiej-Mieloch. Jest ona bowiem autorką innowacji „Eduspace – kształtowanie przestrzeni edukacyjnej”, w ramach której stworzyła w szkole strefy: malucha, nastolatka i licealisty. Jest także autorką i współautorką zeszytów ćwiczeń do historii, poradnika metodycznego do wychowania do życia w rodzinie i do historii, współautorką podręcznika.

 

9

NOMINOWANI do tytułu Nauczyciel Roku 2018

 

Lucyna Furdykoń

nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, tyflopedagog ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Janusza Korczaka w Nysie

Joanna Gadomska

nauczycielka biologii z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie 

Ks. Paweł Kobiałka 

nauczyciel katecheta z Zespołu Szkół w Przesmykach

Marta Koplejewska 

nauczycielka fizyki i informatyki z Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-

-Rewalidacyjnych w Cieszynie

Joanna Kostrzewa

nauczycielka języka polskiego i angielskiego w Szkole Podstawowej
im. Wincentego Pola w Stawiszynie

Regina Kot

nauczyciel wychowawca, nauczyciel wspomagający z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borku Wielkopolskim 

Barbara Ostrowska

psycholog, nauczyciel teorii wiedzy z Prywatnego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie 

Renata Sidoruk-Sołoducha

nauczycielka biologii z XXXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bolesława Prusa w Warszawie 

Andrzej Tomczyk 

nauczyciel języka polskiego ze Szkoły Podstawowej nr 16 oraz Branżowej Szkoły
I stopnia nr 5 przy Zakładzie Poprawczym i Schronisku dla Nieletnich w Raciborzu

Katarzyna Włodkowska 

nauczycielka języka polskiego i edukacji medialnej z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile.

 

W ciągu wszystkich dotychczasowych edycji Konkursu organizowanego od 2002 r. wybraliśmy około 220 laureatów, przestudiowaliśmy dziesiątki tysięcy stron wniosków, na których opisane są ich sukcesy. Zorganizowaliśmy 17 posiedzeń jury, które pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego (obecnie wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN oraz rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) zawsze długo dyskutuje, komu przyznać tytuł Nauczyciela Roku, a komu Wyróżnienia i Nominacje. 

 

W naszym Konkursie wszyscy mają równe szanse. Nie trzeba wysyłać SMS-ów ani maili, ponieważ osiągnięcia nauczycieli ocenia jury złożone ze specjalistów, którzy doskonale rozumieją, czym różni się praca w przedszkolu od przygotowania olimpijczyka. Nie trzeba wykazywać się osiągnięciami na miarę międzynarodowych konkursów, bo czasem większym sukcesem jest doprowadzenie do tego, że uczeń zda z klasy do klasy. Co nie znaczy, że praca z wybitnie uzdolnionymi uczniami  nie jest przez nas doceniana. Ale każdy, kto pracuje z dziećmi czy młodzieżą, wie, że zaangażowania nauczyciela nie da się zmierzyć wyłącznie szkiełkiem i okiem… 

 

A jacy są nasi laureaci? Najlepsi z Najlepszych! – W przeszłości nauczyciel musiał dobrze nauczać – mówił podczas jednej z uroczystości rozstrzygnięcia naszego Konkursu prof. Stefan M. Kwiatkowski, przewodniczący jury Konkursu od pierwszej jego edycji. – Dziś nauczyciel powinien nauczyć swoich uczniów, jak mają się uczyć. Bo będą się uczyli przez całe życie. To jest rola nauczyciela przyszłości – podkreślał.

 

Goście Gali Nauczyciel Roku 2018

2

Naszą Galę zaszczycili dostojni goście. Przybyli m.in. Małgorzata Kidawa-Błońska - wicemarszałek Sejmu RP, Rafał Grupiński - przewodniczący sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Krystyna Szumilas - b. minister edukacji narodowej, Stanisław Trociuk - zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, Paweł Poszytek - dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, prof. Jan Madey - przewodniczący Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

 

Byli z nami przedstawiciele związków zawodowych ze Sławomirem Broniarzem -  prezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego i Janem Guzem - przewodniczącym Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Udział w Gali wzięli Janusz Rak - prezes Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP oraz wiceprezesi Rady, a także prezesi Okręgów ZNP: Elżbieta Markowska (Pomorze), Joanna Wąsala (Wielkopolska) i Tomasz Korczak (Mazowsze) oraz prezesi oddziałów Związku.

 

W Sali Wielkiej Zamku Królewskiego gościliśmy także przedstawicieli kuratoriów oświaty, ogranów prowadzących szkoły, organizacji pozarzadowych działających na rzecz dzieci, dyrektorów szkół, nauczycieli, przedstawicieli środowiska rodziców oraz uczniów. Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. N. Żmichowskiej w Warszawie, zaangażowani w projekt "Żmichowska śpiewa", pod kierownictwem nauczycielki Ewy Drobek przygotowali wspaniały program artystyczny. Dziękujemy!

 

Listy do organizatora Gali

Listy do ogranizatorów Gali skierowali Marek Kuchciński - marszałek Sejmu RP oraz Marek Michalak - rzecznik praw dziecka. "Konkurs Nauczyciel Roku 2018 stanowi piękną formę podziękowania najbardziej oddanym swojej profesji pedagogom. Kieruję do Państwa wyrazy głębokiego uznania" - podkreślił w liście Marek Kuchciński.

 

Przyjaciel Szkoły 2018

Kapituła Konkursu przyznała honorowy tytuł Przyjaciel Szkoły Jackowi Ściborowi, nauczycielowi informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej koło Wrocławia, inicjatorowi grupy Superbelfrzy RP.

 

17

Skąd wzięli się Superbelfrzy RP? – Wcześniej 15 lat pracowałem jako instruktor
na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, co nauczyło mnie wyjazdów na konferencje oraz samokształcenia i dzielenia się zdobytą wiedzą – opowiada. Potem brakowało mu tego w każdej szkole, w której pracował.

 

I właśnie z tego niedosytu zrodził się pomysł na stworzenie facebookowej grupy zrzeszającej około 150 aktywnych, kreatywnych i zainteresowanych rozwojem oraz dzieleniem się wiedzą nauczycieli pod nazwą Superbelfrzy RP. To był 2011 r. Dziś Superbelfrzy RP to już znana i uznana marka. Nie byłoby jednak tego sukcesu, gdyby nie osobowość i charyzma założyciela. Ale on sam ponad wszystko ceni swoją pracę z uczniami. Bo uważa, że „nauczyciela nie tworzą uniwersytety, szkoły, rady, ale dzieci – jego uczniowie i te własne. Nigdy nie byłbym tu, gdzie jestem w swoim zawodowym rozwoju, gdyby nie ciekawość moich uczniów, zadawane przez nich pytania, zgłaszane potrzeby, używane technologie, ciągły głód wiedzy i ciepło, z jakim to wszystko mi >>sprzedają<<. Nigdy nie nauczyłbym się tylu świetnych rzeczy, nie poznał świetnych ludzi, nie zrozumiał wielu nieopisanych prawd edukacji, gdyby nie iskra, którą codziennie rano dostaję i od bezzębnych pierwszoklasistów,
i od wykrawatowanych dryblasów z gimnazjum. To dzięki nim jestem, kim jestem”.

 

Inicjatywa Edukacyjna Roku 2018 dla Orderu Uśmiechu

Order Uśmiechu jest znanym międzynarodowym odznaczeniem za działalność przynoszącą radość dzieciom, przyznawanym wyłącznie na wniosek samych dzieci. W tym roku przypada jubileusz 50-lecia tej inicjatywy. Order Uśmiechu otrzymał honorowy tytuł Inicjatywy Edukacyjnej Roku 2018.

 

16

– Nie byłoby Orderu Uśmiechu bez Wandy Chotomskiej – przyznaje Marek Michalak, rzecznik praw dziecka i zarazem kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu. Autorka przygód Jacka i Agatki w wywiadzie dla „Kuriera Polskiego” w 1967 r. opowiedziała o swoim spotkaniu z dziećmi, podczas którego jeden z chłopców zaproponował przyznanie Jackowi, bohaterowi popularnej wówczas dobranocki, medalu za sprawianie dzieciom radości.

 

Pomysł ten zainspirował dziennikarzy tej gazety i w 1968 r. ogłosili oni ogólnopolski konkurs na projekt takiego odznaczenia. Tak narodził się Order Uśmiechu… Od tej pory tytuły Kawalera Orderu Uśmiechu otrzymało ponad 1000 osób z blisko 50 krajów. Imię Kawalerów Orderu Uśmiechu przyjęło ponad 50 szkół i placówek oświatowych.

 

W imieniu Marka Michalaka tytuł odebrały panie Barbara Kolago - sekretarz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu oraz Beata Sobocińska - członek Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.

 

(DK, GN)

Fot. Rajmund Nafalski