Włączmy myślenie krytyczne: (Nie)potrzebna wiedza?

Czasem można usłyszeć postulat, że w czasach natłoku informacji należy dzieci i młodzież nauczyć myśleć (kreatywnie i krytycznie), a nie „wkładać im do głów” wiedzę. Czy jednak przekazywanie „twardej” wiedzy nie jest potrzebne?

 

Nauczanie JAK, a nie CO myśleć, rzeczywiście jest bardzo ważne. Zwłaszcza że myślenie krytyczne – jak podkreślają autorzy „The Skeptic’s Dictionary” – jest aktem nienaturalnym „W zgodzie z naturą dążymy do potwierdzania i obrony powszechnie przyjętych przekonań, nawet do poziomu irracjonalności (…)” – piszą. Nie oznacza to, że jednocześnie powinniśmy czuć się zwolnieni z przekazywania uczennicom i uczniom „twardej” wiedzy.

(...)

Tomasz Garstka

psycholog

Cały tekst przeczytasz w Głosie nr 27-28/2018 i w e-wydaniu