Szkoła emocji - jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży

Oczekiwania dorosłych, by dzieci potrafiły kontrolować emocje, czasem mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Dzieje się tak wówczas, gdy te oczekiwania nie są właściwie formułowane i egzekwowane. Co robić, a czego unikać?

 

Umiejętność kontrolowania ekspresji emocjonalnej jest jedną ze szczególnie pożądanych przez dorosłych u dzieci i młodzieży. Stoi za tym oczywiście nasz własny interes – z dziećmi o dobrej samokontroli łatwiej i przyjemniej się pracuje. Jednak, oczywiście, umiejętność samokontroli jest dobra i korzystna także dla nich samych – znacznie ułatwia przystosowanie się i odnalezienie w każdej sytuacji, ułatwia osiąganie celów czy też zdobycie dobrej pozycji w grupie. Jest też korzystna dla samopoczucia i samooceny dzieci i młodzieży – daje im poczucie kompetencji i kontroli nad sytuacją. Ułatwia także utrzymanie równowagi wewnętrznej, kiedy potrafimy kontrolować emocjonalną ekspresję, łatwiej nam uniknąć niepotrzebnego nakręcania się. W zasadzie trudno sobie wyobrazić udane życie bez umiejętności dostatecznej samokontroli.

(...)

Magdalena Goetz

psycholożka

Cały tekst przeczytasz w Głosie nr 27-28/2018 i w e-wydaniu