Jak wspierać dzieci przejawiające lęk przed wystąpieniami publicznymi. Metoda małych kroków

Podstawowa zasada podczas pracy z dzieckiem z objawami lęku, głosi, że należy uzbroić się w cierpliwość i stosować metodę małych kroków

 

Udział w szkolnym przedstawieniu czy poczcie sztandarowym,recytacja wiersza, ustna odpowiedź, a nawet zabranie głosu w klasowej dyskusji – dla wielu dzieci te sytuacje wiążą się z silnym lękiem i stresem (patrz GN nr 20 z 16 maja br., „Oswoić stres. Ale jak?”). Pomagając dziecku przezwyciężyć lęk, należy stopniowo podnosić poprzeczkę, zaczynając od stawiania mu niewielkich wyzwań i dopasowując je do jego możliwości. Jeśli podniesiemy poprzeczkę zbyt wysoko, postępów nie będzie, a nawet możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego (regres).

(...)

Magdalena Goetz

psycholożka

Cały tekst przeczytasz w Głosie nr 21/2018 i w e-wydaniu