Skąd się bierze przeciążenie pracą i jak temu zaradzić – część VIII

Nadmiar (obowiązków) szkodzi

 

Kiedy skarżymy się na przytłoczenie obowiązkami, często słyszymy rady: lepiej organizuj swoją pracę! Ale jeśli tych obowiązków jest zbyt wiele, to zwyczajnie nie da się nagiąć praw fizyki (i fizjologii) do potrzeb grafiku

 

 

Na pewno warto dbać o efektywną organizację swojej pracy i uczyć się zarządzania czasem. Ale właściwa organizacja czasu nie rozwiąże problemu, jeśli jego przyczyną jest po prostu... nadmiar obowiązków.    W takiej sytuacji warto skupić się na trafnym określaniu swoich priorytetów i na realizowaniu przede wszystkim najważniejszych zadań, niekoniecznie wszystkich.

Przeciążenie zadaniami zawodowymi ma dwojaki charakter – może być ilościowe (mamy zbyt wiele zadań, by się ze wszystkich wywiązać) oraz jakościowe (zadania okazują się zbyt trudne). Oczywiście oba te rodzaje przeciążenia mogą występować razem i często tak właśnie się dzieje – zwłaszcza w przypadku początkujących nauczycielek i nauczycieli, którzy zaliczają się do grupy o wyższym ryzyku wypalenia), bądź też tych osób, których zakres obowiązków i uprawnień nagle się poszerzył, np. w związku z nową rolą zawodową czy awansem.

 

 

(...)

 

Magdalena Goetz

psycholożka

 

Więcej - GN nr 10  (e-wydanie)