Marta Florkiewicz-Borkowska Nauczycielem Roku 2017!

122

Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka języka niemieckiego i zajęć technicznych w Publicznym Gimnazjum nr 3, a obecnie w Szkole Podstawowej im. K. Miarki w Pielgrzymowicach (woj. śląskie) została Nauczycielem Roku 2017. Ten wyjątkowy laur odebrała podczas Gali na Zamku Królewskim w Warszawie

 

- Od 16 lat wspólnie z partnerami nagradzamy najlepszych z najlepszych, wybitnych nauczycieli -  powiedział Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny "Głosu Nauczycielskiego" otwierając 16. uroczystą Galę Konkursu Nauczyciel Roku 2017. - Polscy nauczyciele to dobrzy nauczyciele, polska szkoła to dobra szkoła - dodał.

 

- Polscy nauczyciele są przesiąknięci pasją. Jesteście reprezentantami środowiska zasługującymi na docenienie. Mamy fantastycznych pedagogów i świetnych uczniów - podkreślił Sławomir Broniarz, prezes ZNP.

 

Prof. Stefan M. Kwiatkowski, rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i od pierwszej edycji przewodniczący Jury Konkursu, zwrócił uwagę na niezwykle bogate wnioski, jakie w tym roku wpłynęły do Konkursu. - Pokazują one obraz życia wspaniałych ludzi - stwierdził prof. Kwiatkowski. Dodając, że nauczyciele to zawód specjalny, zawód zaufania społecznego. - Tu jesteśmy przywódcami, uczniowie biorą z nas przykład - mówił prof. Kwiatkowski. - Wszystkim państwu gratuluję, to był niezwykle ciężki wybór - dodał.

 

Tytuł Nauczyciela Roku 2017 otrzymała Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka języka niemieckiego i zajęć technicznych w Publicznym Gimnazjum nr 3, a obecnie w Szkole Podstawowej im. K. Miarki w Pielgrzymowicach (woj. śląskie). Wyróżnienia 2016 trafiły zaś w ręce Ewy Brody, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego w Mińsku Mazowieckim oraz Alicji Gałęziowskiej, nauczycielki języka polskiego w Gimnazjum nr 2 im. ks. Jana Twardowskiego w Nowym Sączu (obecnie to Szkoła Podstawowa nr 3 im. J. Kochanowskiego).

Listy do uczestników Gali oraz laureatów skierowały: Anna Zalewska - minister edukacji narodowej oraz Elżbieta Rafalska - minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

 

100

 

KIM SĄ LAUREACI?

Z Martą Florkiewicz-Borkowską można rozmawiać o wszystkim, ubiera się kolorowo i ma czerwone włosy. Ale nie jest kumpelą, tylko wymagającym nauczycielem i autorytetem dla uczniów nawet wtedy, gdy ma na nogach buty w różnych kolorach.

 

„To ja, Marta Florkiewicz-Borkowska, dla znajomych FloBo, nauczycielka języka niemieckiego, zajęć technicznych, opiekunka Samorządu Uczniowskiego, trenerka, edukatorka, arteterapeutka – szalona osoba z edu-ADHD” – tak laureatka napisała sama o sobie. Czy rzeczywiście jest szalona i nadpobudliwa, czy raczej odważna, z ponadprzeciętną wyobraźnią i wrażliwością?

 

Nie myślała o pracy z młodzieżą, kiedy została poproszona o zastępstwo w wiejskim gimnazjum. Zgodziła się i to odmieniło jej życie. Bardzo szybko stwierdziła, że to jest to, co chce robić w życiu. I właśnie w takiej małej szkole. Chciała pokazać młodym ludziom, że to, co poza murami szkoły, poza gminą, województwem, a nawet krajem, też jest dla nich osiągalne. Jest pasjonatką nowych technologii w edukacji, dlatego stara się, aby to, czego młodzież nie lubi, zmienić w zabawę edukacyjną. I tak kartkówki przygotowuje w formie interaktywnych gier i quizów.

 

Od kilku lat nauczycielka nie tylko bierze udział w projektach eTwinning, ale każda jej inicjatywa zdobywa krajowe i europejskie Odznaki Jakości.

 

Innym konikiem Marty Florkiewicz-Borkowskiej jest rękodzieło, które dzięki niej stało się znakiem rozpoznawczym pielgrzymowickiego gimnazjum. Nawiązując współpracę z nauczycielami wykorzystującymi platformę ClassDojo, szyła z gimnazjalistkami awatarki dla uczniów z klas I-III, które później wysyłali w różne strony Polski, robiąc młodszym kolegom niespodzianki. Awatarkowa akcja to jedna z trzech innowacji pedagogicznych prowadzonych przez Nauczycielkę Roku 2017. Druga dotyczy nowych technologii w nauczaniu języka niemieckiego, a trzecia to zajęcia pozalekcyjne w formie arteterapii.
Łącząc różne elementy swoich innowacji i projektów, wymyśliła GUMISIE (Gimnazjalistki Uczą Młodszych i się Edukują). To prowadzone przez gimnazjalistki zajęcia z języka niemieckiego dla młodszych uczniów z wykorzystaniem nowych technologii. Opublikowany opis akcji GUMISIE spodobał się innym nauczycielom i edukatorom i zainspirował ich do własnych działań.

 

Kolejnym znakiem rozpoznawczym Marty Florkiewicz-Borkowskiej jest dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniami. Najszybciej informacje pojawiają się na prowadzonych przez Nauczycielkę Roku 2017 blogach: deutschfun-pielgrzymowice.blogspot.com (związany z językiem niemieckim) i handmade-pielgrzymowice.blogspot.com (dotyczący rękodzieła). A poza tym ukończyła szkołę trenerów CEO, jest emisariuszem Bezpiecznego Internetu Fundacji Nowoczesna Polska, jest też prelegentem na wielu kursach dla nauczycieli, współpracuje z ośrodkami metodycznymi. Jest współautorką pomysłu darmowej konferencję online EduMoc, którą zrealizowała we współpracy z nauczycielami z facebookowej grupy Superbelfrzy (sama też jest jej członkiem). W tym roku odbyła się już druga edycja.
 

 

Od siedmiu lat Marta Florkiewicz-Borkowska jest opiekunką Samorządu Uczniowskiego, który - jak mówią jej uczniowie i absolwenci – zrewolucjonizowała. Z samorządem opracowała nowy system oceniania zachowania. I wspólnie przekonali do jego wdrożenia całą szkolną społeczność. Ale Nauczycielce Roku 2017 ciągle mało. Z uczniami kontaktuje się także na Facebooku i jak twierdzi, nie ma z tym najmniejszych problemów. Oni wiedzą, że zawsze odpowie.

 

Myliłby się jednak ten, kto by twierdził, że Nauczycielka Roku 2017 nie docenia „analagowych” uczniowskich aktywności. Przeciwnie, organizowane przez nią od lat nocne planszomanie cieszą się niesłabnącą popularnością. To czas zarezerwowany na gry planszowe i karciane. – Nie raz się okazało, że przez taką noc poznałam ucznia lepiej niż przez pół roku zwyczajnych zajęć – przyznaje laureatka.
Młodzież poznaje też poprzez wspólne działania pomocowe. Zaczęło się od charytatywnego koncertu, później był WOŚP, Szlachetna Paczka. Po drodze urodził się Dzień Talentów. Najnowszą inicjatywą są „Pożeracze smutków” – to poduchy przytulanki szyte przez gimnazjalistów w ramach pozyskanych grantów i osobiście przez nich przekazywane pacjentom onkologii dziecięcej.

 

Liczne wypowiedzi uczniów i absolwentów potwierdzają, że nasza laureatka to po prostu świetna nauczycielka. Młodzi ludzie odnosili i odnoszą sukcesy w konkursach językowych, także na etapie ogólnopolskim, i osiągają wyniki powyżej średniej krajowej na egzaminach gimnazjalnych. Do tego uczniowie przyznają, że taryfy ulgowej na jej zajęciach nie ma. I chociaż Pani Marta wymaga od uczniów, to oni to doceniają.

 

W tegorocznym Konkursie jury postanowiło wręczyć wyróżnienie Ewie Brodzie, nauczycielce wykorzystującej i popularyzującej nowoczesne narzędzie w procesie kształtowania pojęć matematycznych – piktogramy. To dzięki niej wystartował rodzinny Miński Festiwal „Pociąg do Matematyki”. Pani Ewa uczy matematyki z lego, wprowadza programowanie dla najmłodszych, rozwija język matematyczny z wykorzystywaniem robotów. A do tego dzieli się swoim doświadczeniem z innymi, motywując matematyków do zmiany tradycyjnego stylu nauczania. Współpracuje m.in. z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji”, fundacją „Edukacja na Nowo”, Stowarzyszeniem Nauczycieli Matematyki. Jako członek zespołu badawczego w projekcie „Piktografia” na UW odpowiadała za weryfikację tworzonych zadań matematycznych i materiałów dydaktycznych dla klas I-VI „Gramy w piktogramy”. Na swoich lekcjach stosuje metodę projektów, sięga po eksperymenty, organizuje zajęcia w terenie, uczy dzieci samodzielnego myślenia. Jej maksymą jest zdanie: dziecko ma prawo do błędów. Jest autorką programu rozwijającego kreatywność „Tworzymy razem”.

 

Jury wyróżniło też Alicję Gałęziowską, która od lat pomaga uczniom z rodzin romskich. Polonistka pomaga im pokonywać przeszkody, przekonuje innych, że ciężką pracą i determinacją można wiele osiągnąć oraz uczy tolerancji i empatii dla innych. „Nauczycielka posiada niezwykłą wrażliwość społeczną, która wyróżnia ją spośród grona pedagogicznego” – napisała dyrektorka szkoły we wniosku do Konkursu. W trakcie wygaszania gimnazjum i łączenia go z sąsiadującą podstawówką – co zawsze wywołuje konflikty, spory, problemy organizacyjne – pani Alicja podjęła się zadania integracji środowiska. Do akcji zaprosiła gimnazjalistów, uczniów podstawówki, dyrekcję i nauczycieli obydwu szkół oraz mieszkańców osiedla. Polonistka wspólnie z uczniami zabiegała o godne upamiętnienie postaci ważnych dla społeczności lokalnej: Józefy Stefaniszyn, byłej nauczycielki szkoły podstawowej, więźniarki Ravensbruck oraz Genowefy Kroczek, sanitariuszki pomagającej partyzantom. Uczniowie Pani Alicji zdobywają też nagrody w konkursach języka polskiego i konkursach poetyckich, a czterech z nich uzyskało najwyższe wyniki w Konkursie Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży.

93

 NOMINOWANI do tytułu Nauczyciel Roku 2017

•    Joanna Barełkowska,
nauczycielka historii i języka angielskiego ze Szkoły Podstawowej
im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Daszewicach (woj. wielkopolskie)
•    Łarisa Doniecka,
nauczycielka języka angielskiego z Zespołu Szkół w Woli (woj. śląskie)
•    Magdalena Dygała,
nauczycielka języka angielskiego z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7
z Oddziałami Sportowymi w Radomiu (woj. mazowieckie)
•    Kamil Dyjankiewicz,
nauczyciel języka rosyjskiego i wychowania do życia w rodzinie z Zespołu Szkół nr 8 w Łodzi
•    Aneta Konefał,
nauczycielka wychowania przedszkolnego i dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej (woj. podkarpackie)
•    Barbara Kowalińska,
nauczycielka matematyki z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2
w Gdańsku
•    Joanna Krzemińska,
nauczycielka języka polskiego ze Szkół MIKRON w Łodzi
•    Agnieszka Predygier,
nauczycielka biblioteki z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
im. Tadeusza Kościuszki nr 1 w Malborku
•    Ewa Szymańska,
nauczycielka teoretycznych i praktycznych przedmiotów budowlanych
z Zespołu Szkół Budowlano-Energetycznych w Ostrowie Wielkopolskim
•    Beata Terlecka,
nauczycielka biblioteki z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. M. Kopernika
w Olsztynie

 

98

PRZYJACIEL SZKOŁY 2017

Kapituła Konkursu Nauczyciel Roku postanowiła wręczyć tegoroczny tytuł Przyjaciela Szkoły 2017 Dominice Kulczyk, prezes i współzałożycielce Kulczyk Foundation. Pani Dominika pomaga organizacjom i ludziom efektywnie pomagać. Wspiera projekty i inwestycje społeczne. Dba o to, by ci, którzy otrzymują pomoc, dostali również wsparcie i wiedzę niezbędną do tego, by dalej samodzielnie zmieniać swój los.

 

Działalności Fundacji przyświeca motto: „Bo liczy się człowiek”. Duży i mały. W Polsce, Malawi, Grecji i na Ukrainie. A szacunku dla drugiego człowieka trzeba i warto się uczyć już od najmłodszych lat. Stąd pomysł na projekt „Wiem. Czuję… Pomagam!”. To zestaw 16 scenariuszy zajęć – po osiem dla uczniów w wieku 9-12 i 13-16 lat. Do każdego zeszytu dla danej grupy wiekowej dołączona jest płyta z materiałami filmowymi. W scenariuszach wykorzystane zostały autentyczne historie związane z akcjami pomocowymi, które Kulczyk Foundation prowadziła w Panamie, Grecji, Tajlandii, Malawi, Nepalu, na Ukrainie i w Polsce. – Chcielibyśmy, aby nasze inspiracje do zajęć pomogły nauczycielom i wychowawcom w wychowaniu dzieci na dobrych ludzi. To lekcje empatii. Prezentujemy historie z całego świata, by dzieci poczuły, że ich rówieśnicy z Polski i z innych, często odległych krajów mają z nimi tak wiele wspólnego – podkreśla Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation „Wiem. Czuję… Pomagam!” to materiały dla nauczycieli, ale i ODN-ów, bibliotek czy ośrodków akademickich. Projekt objął honorowym patronatem Rzecznik Praw Dziecka.

 97

INICJATYWA EDUKACYJNA ROKU 2017

Tytuł Inicjatywy Edukacyjnej Roku trafił z Kolei do Samsung Mistrzowie Kodowania. Jej organizatorzy już od 2013 r. przekonują nauczycieli, uczniów i rodziców, że programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności. To język XXI w., którego mogą się uczyć nawet przedszkolaki! Lista korzyści, jakie daje nauka programowania, jest długa – przekonują Mistrzowie Kodowania. Pozwala lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Sprawia, że uczeń nie jest biernym odbiorcą technologii informacyjno-komunikacyjnej. Programowanie sprzyja też rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci. Brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Samsung Mistrzowie Kodowania to pierwszy program, który realizuje naukę programowania na każdym etapie edukacyjnym, poczynając od przedszkola.

 

(PS, GN)

 

Zdjęcia: Rajmund Nafalski

ZałącznikWielkość
List Minister Anny Zalewskiej - Gala Konkursu Nauczyciel Roku.pdf193.8 KB
List Minister Elżbiety Rafalskiej.pdf307.75 KB