PROMOCJA. Energetyczne lekcje z „Planetą Energii”

Zakończyła się siódma już edycja konkursu realizowanego przez Grupę Energa w ramach programu „Planeta Energii”, w której wzięło udział niemal 39 tys. dzieci z całej Polski. Jak co roku nauczyciele i uczniowie wykazali się ogromną pomysłowością

 

Celem programu jest propagowanie wśród najmłodszych uczniów szacunku dla przyrody i uwrażliwianie ich na bezpieczne i racjonalne korzystanie z prądu, a także zrozumienie zjawisk towarzyszących energii elektrycznej, choć nie tylko. Czy to nie za trudne dla dzieci z klas I-III? Ależ skąd! Podczas udziału w pokazach i eksperymentach naukowych wiedza sama wchodzi do głowy – zgodnie przyznają nauczyciele i uczniowie, którzy przystąpili do programu. I dodają, że wizyta mobilnego centrum nauki, które odwiedziło 10 miast, to niezapomniane przeżycie.

– Nam, dorosłym, często się wydaje, że dzieci są za małe, żeby zrozumieć pewne tematy. Moim zdaniem popełniamy błąd. Dzieci są bardzo racjonalne, ciekawe świata i chętne, by docierać do źródła. Gdy tylko dostosujemy do nich język i formę przekazu, to możemy wytłumaczyć im wiele trudnych i abstrakcyjnych zagadnień, jakim jest na przykład prąd elektryczny – mówi dr Tomasz Rożek, fizyk, popularyzator nauki, gospodarz programu „Sonda 2” w TVP2 i ambasador programu „Planeta Energii”.

 

 

Hapenningi i baterie z ziemniaków

Ale zanim mobilne centrum nauki "Planeta Energii" wyjechało w Polskę, nauczyciele i uczniowie musieli podjąć wyzwanie i wziąć udział w konkursie, bowiem dwudniowa wizyta mobilnego miasteczka była jedną z nagród dla zwycięzców. Żeby przystąpić do konkursu, nauczyciele musieli przeprowadzić zajęcia związane z energią elektryczną (przynajmniej trzy). Ułatwieniem były materiały, w tym scenariusze lekcji, opublikowane w serwisie Planeta Energii (PlanetaEnergii.pl). Ale dla nauczycieli to tylko inspiracja do podejmowania własnych działań dostosowanych do potrzeb uczniów i lokalnych społeczności. Wiele zgłaszających się do konkursu szkół wychodzi z „Planetą Energii” poza mury klasy – były zatem happeningi i kampanie informacyjne. Były też wyprawy badawcze, imponujące makiety, elektroniczne puzzle i baterie z ziemniaków. I nie tylko!

 

 

Bezpieczeństwo i ekologia

Realizująca projekt Energa  jak przystało na grupę energetyczną z wiodącą na polskim rynku pozycją pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych  – kładzie nacisk również na ochronę środowiska. Co znalazło odbicie także w „Planecie Energii” i znakomicie wpisuje się w misję szkół.

 

– Szacunek dla otaczającej nas przyrody to wartość, którą wpajamy dzieciom. „Planeta Energii” również bazuje na tych wartościach, ucząc świadomego i oszczędnego korzystania z prądu – podkreśla Anna Król, opiekunka grupy świetlicowej „Elektrony” ze Szkoły Podstawowej nr 33 im. I.J. Paderewskiego w Kielcach, która znalazła się w gronie 10 tegorocznych zwycięzców. I dodaje, że przyszłość naszej planety jest w rękach dzieci, dlatego udział w programie uważa za bardzo cenne doświadczenie.

 

Od początku w projekcie mocno akcentowane jest także bezpieczeństwo. Nie tylko związane z użytkowaniem energii elektrycznej, ale także np. z ruchem drogowym. Pojawiła się więc energia światła odbitego oraz jej zastosowanie. Uczniowie z Kuźni Raciborskiej zorganizowali nie tylko wystawę ekopojazdów, ale także szkolny konkurs „Świeć przykładem – noś odblaski” oraz „Odblaskowy Pokaz Mody”.  – Nieocenieni okazali się także rodzice, którzy zaangażowali się w projekt i towarzyszyli nam w przygotowaniach do licznych przedsięwzięć, a także osobiście w nich uczestniczyli  – mówi Anita Blochel, nauczycielka klasy IIIa ze Szkoły Podstawowej im. Jana Wawrzynka w Kuźni Raciborskiej, która została nagrodzona w tegorocznej edycji „Planety Energii”.

 

Grażyna Sujewicz, nauczycielka klasy IIIe  ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Turku, w tym roku nagrodzonej już kolejny raz, dodaje: – To dzięki „Planecie Energii” dzieci zdały sobie sprawę, dlaczego właściwie nosimy odblaski. Wcześniej istotny był dla nich ich kolor czy kształt. A teraz wiedzą, że odblaski mogą uratować życie, bo to dzięki nim jesteśmy dobrze widoczni na drodze, szczególnie po zmroku.

 

 

Mobilne miasteczko i inne nagrody

Główną atrakcją dla zwycięskich zespołów była dwudniowa wizyta mobilnego centrum nauki Grupy Energa, gdzie teoria łączy się z praktyką poprzez eksperymenty, doświadczenia, pokazy, interaktywne zabawy i quizy z nagrodami. Na dzieci czekało mnóstwo niecodziennych eksponatów, takich jak kula plazmowa, która pokazuje widowiskowe efekty wywoływane przez wysokie napięcie, induktor Ruhmkorffa, który generuje miniaturowe „pioruny”, Kołyska Newtona, która ilustruje prawo zachowania pędu czy maszyna elektrostatyczna, od której elektryzują się włosy. Podczas pokazów i eksperymentów prowadzonych przez planetowych ekspertów najmłodsi dowiedzieli się, co to są i w jaki sposób przemieszczają się ładunki elektryczne, jak prąd płynie w przewodzie, w jaki sposób można wytworzyć go w dużych ilościach oraz jak bezpiecznie i racjonalnie z niego korzystać. Poznali także zasady segregacji śmieci oraz wtyczki elektryczne z całego świata.

 

Poza wizytą miasteczka energii zwycięskie klasy otrzymały także nagrody rzeczowe – tym razem były to laptopy z oprogramowaniem oraz klocki edukacyjne. Były też indywidualne podarunki dla dzieci.

 

Tradycyjnie już goście odwiedzający mobilne miasteczko mogli wygrać dla swojej szkoły tablicę multimedialną w zamian za wyprodukowanie jak największej ilości prądu podczas pedałowania na rowerach stacjonarnych. W tym roku zwyciężył Kwidzyn i tablica trafiła do Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. dr. W. Gębika.

 

Jednak, jak podkreślają nauczyciele, największą nagrodą jest wiedza dzieci i ich zaangażowanie. A wyedukowanych przez zabawę w „Planecie Energii” uczniów są już ogromne rzesze. W ciągu siedmiu lat wiedzę o energii elektrycznej i bezpieczeństwie zdobyło około 311 tys. najmłodszych, a mobilne centrum nauki odbyło 112 wizyt w różnych miejscowościach w całej Polsce.

 

 

 ---------------------------------

 Wystarczy chcieć

 

Rozmowa z Angeliką Skrobałą, nauczycielką Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sieradzu, której zespół znalazł się w gronie laureatów VII edycji „Planety Energii”

 

 

 

Co spowodowało, że zdecydowała się Pani wziąć udział w konkursie?

- Udział w „Planecie Energii” to dla nas nauczycieli znakomita okazja, by wyjść poza schemat zajęć szkolnych i w kreatywny sposób poprowadzić lekcje na temat prądu.  Dla naszych podopiecznych jest niezwykle ważne, że była to nauka przez działanie, na konkretach. Z wielką radością przeprowadziłam lekcje konkursowe, choć miałam trudne zadanie, ponieważ uczniowie naszej szkoły wymagają dodatkowego wsparcia i motywacji do pracy. Dlatego z dużą satysfakcją wysłałam wyniki naszej pracy na konkurs, by udowodnić, że dzieci ze szkoły specjalnej też potrafią być kreatywne i zgłębiać tajemnice prądu elektrycznego.

Specyfika naszej szkoły nie pozwala na wyodrębnienie jednej klasy, bo u nas są one niewielkie i nie wszyscy uczniowie mają intelektualne możliwości zdobywania wiedzy na poziomie wymaganym przez konkurs. Do konkursowej grupy weszli więc przedstawiciele wszystkich klas naszej szkoły podstawowej.

 

Jak pracowała Pani, prowadząc zajęcia z tak specyficzną grupą?

- Przeprowadziłam w klasie różne zajęcia, bazując na udostępnionych przez Grupę Energa materiałach dydaktycznych. Zrealizowałam też dodatkowe, autorskie działania, np. zajęcia „Czy możliwe jest życie bez elektryczności”. Wybraliśmy się z uczniami do muzeum i skansenu, żeby zobaczyć, jak ludzie żyli bez prądu, jakie mieli urządzenia gospodarstwa domowego i porównać do tego, co dziś mamy w domach. Zorganizowałam też konkurs na wiersze i rymowanki o prądzie elektrycznym. Był też flashmob, podczas którego uczniowie rozdawali ulotki z informacją, co to są elektrośmieci i gdzie się je składuje w Sieradzu. Rozmawialiśmy również o „Bezpiecznych wakacjach”  – zaprosiłam na spotkanie pracowników Państwowej Straży Pożarnej, którzy opowiadali o zasadach bezpiecznego użytkowania urządzeń elektrycznych oraz prawidłowego zachowania w pobliżu obiektów energetycznych podczas burzy czy w przypadku porażenia prądem. Był też u nas ratownik medyczny, który tłumaczył, jak rozpoznać osobę, która została porażona prądem, i jak udzielić jej pomocy. Wybraliśmy się nawet na wycieczkę na złomowisko, gdzie mieliśmy okazję poznać inne zastosowanie magnesu.

 

Co dał uczniom udział w projekcie?

- Uczniowie chętnie brali udział w realizacji zadań konkursowych, słuchali informacji na temat prądu elektrycznego. Okazało się, że ciekawość świata naszych uczniów, ich aktywność i zapał w odkrywaniu tajników „Planety Energii” przyniosły nam nieoczekiwaną nagrodę i zwycięstwo w konkursie. Cieszymy się bardzo! Bardzo dziękujemy ekipie „Planety Energii” za to, że wniosła wiele radości w życie naszych uczniów. Z wielką przyjemnością weźmiemy w przyszłości udział w tym programie.

Zatem trzymamy za Was kciuki!

 

***

 

Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną i cieplną. Zasila energią elektryczną ponad 2,9 mln klientów zarówno gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorców.

Grupa Energa angażuje się w prospołeczne aktywności, które spaja kompleksowy program realizowany pod nazwą „Energa dla Ciebie”. Koncentruje się on na kluczowych obszarach, zgodnych z ważnymi dla Grupy i dla lokalnych społeczności wartościami: człowiek, radość życia, edukacja, środowisko, ekologia, bezpieczeństwo oraz przyszłość dzieci. Elementem programu „Energa dla Ciebie” jest projekt Energa Edukacja, którego celem jest propagowanie wiedzy na temat energii elektrycznej, sposobów jej wykorzystania, a także zachęcanie do dyskusji na temat szans i problemów, jakie stoją przed współczesną energetyką.