(17.05) Medale KEN dla głodujących przeciwko poprzedniej ekipie w MEN

 

Minister edukacji Anna Zalewska przyznała Medale Komisji Edukacji Narodowej grupie ponad 40 osób, które pięć lat temu zorganizowały protest głodowy przeciwko poprzedniej ekipie rządzącej w MEN. Chodziło o sposób nauczania historii w szkołach

 

W marcu 2012 r. pięciu byłych opozycjonistów z okresu PRL: Leszek Jaranowski, Adam Kalita i Grzegorz Surdy, Ryszard Majdzik i Bogusław Dąbrowa-Kostka, zorganizowało w Kościele św. Stanisława Kostki w Krakowie strajk głodowy przeciwko zmianom w podstawie programowej z historii. Przekonywali, że protestują "w obronie tożsamości narodowej", ponieważ nowa podstawa programowa - ich zdaniem - ograniczała zajęcia z historii. Ówczesna minister edukacji Krystyna Szumilas (PO) podkreślała natomiast, że z żadnym ograniczaniem zajęć z historii nie ma mowy, a zmiany w podstawie spowodują, że "będziemy mieć absolwentów dużo lepiej, solidniej przygotowanych nie tylko do kontynuowania nauki, ale także dobrze znających historię najnowszą".

 

Z czasem do krakowskiego protestu przyłączali się ludzie z innych miast - z Warszawy, Wrocławia, Siedlec, Tarnowskich Gór, Częstochowy, Nowej Rudy i Nysy. Wsparcia udzielili im posłowie - opozycyjnego wtedy - klubu PiS.

 

Po 12 dniach głodówkę przerwano po interwencji metropolity krakowskiego kard. Stanisława Dziwisza. Jednocześnie protestujący wzywali do zorganizowania ogólnopolskiego "strajku szkolnego" (ostatecznie do tego nie doszło).

 

Dziś minister edukacji Anna Zalewska postanowiła odznaczyć Medalami KEN 41 osób, które uczestniczyły w tamtych wydarzeniach. Przypominając jednocześnie, że już wkrótce w szkołach zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa z historii, która ma być "skarbnicą zbiorowej pamięci". "W podstawie programowej z historii wskazane jest również, że rolą tego przedmiotu jest poznanie ważnych wydarzeń z dziejów narodu polskiego, w szczególności za pomocą dokonań wybitnych postaci historycznych, a także zapoznanie uczniów z symbolami narodowymi, państwowymi i religijnymi. Zadaniem nauczania historii jest wyjaśnienie ich znaczenia oraz kształtowanie wobec nich szacunku" - czytamy w komunikacie MEN.

 

(PS, GN)