Jak wspierać uczennice i uczniów? Zagadki dojrzałości

Czy nie napisano już wszystkiego na temat różnych aspektów dojrzałości? Zapewne napisano już bardzo wiele. Zdecydowałem się jednak uczynić z dojrzałości wiodący wątek tegorocznej serii moich artykułów

 

 

Hasło “dojrzałość” uruchamia wiele skojarzeń. Pominę tu na chwilę wyobrażenie soczystego i słodkiego owocu o wyrazistych barwach, choć obraz ten wiele mówi. Dojrzałość człowieka możemy ujmować z wielu perspektyw: prawnej (np. wymagany wiek do wstąpienia w związek małżeński), biologicznej (np. dojrzałość płciowa), pedagogicznej (np. dojrzałość szkolna) i psychologicznej (np. dojrzałość emocjonalna, społeczna, umysłowa; dojrzałość osobowości). Nie są one – a ściślej rzecz ujmując, z założenia nie powinny być traktowane rozdzielnie. Dojrzałość wymagana przy realizacji czynnego i biernego prawa wyborczego opiera się na założeniu, że osoba w pewnym wieku osiągnęła już dojrzałość poznawczą i emocjonalną, która pozwala jej podejmować przemyślane decyzje i przyjmować odpowiedzialność za zobowiązania składane przed innymi.

 

 

(...)

 

Tomasz Garstka

psycholog

 

Więcej - GN nr 2 ( także w formie e-wydania)