INSPIR@CJE 2015 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?

 Już od trzech lat w pierwszy tydzień wakacji do Warszawy przyjeżdżają nauczyciele, którzy chcą zmieniać i unowocześniać edukację oraz swoją szkołę. Spotykają się na konferencji INSPIR@CJE 2015 (2-3 lipca, Biblioteka Narodowa w Warszawie) po to, aby uczyć się od siebie i wymieniać doświadczeniami, podpatrywać, w jaki sposób inni organizują zajęcia, komunikują się z uczniami, przekazują im wiedzę, umiejętności i wartości. To jedno z największych i najważniejszych wydarzeń na polskim rynku edukacyjnym – w tym roku weźmie w nim udział ponad 300 nauczycieli i edukatorów.

 

Tegoroczne wystąpienia i dyskusje INSPIR@CJI mają na celu szersze spojrzenie na edukację szkolną i stymulowanie zmiany myślenia o edukacji i uczeniu się w świecie, w którym wokół nas wszystko się zmienia. Organizatorzy konferencji zwracają uwagę na nowe zagadnienia, które do tej pory nie były przedmiotem szerszej refleksji w szkołach, m.in.: neurodydaktykę i właściwe wykorzystanie potencjału mózgu; wpływ przestrzeni fizycznej, technologicznej i społeczno-kulturowej na uczenie się; indywidualizację nauczania; modele wykorzystania technologii edukacyjnych w celu podnoszenia jakości uczenia (się); wewnątrzszkolny system doskonalenia nauczycieli. Dużo miejsca poświęcono różnym formom komunikacji w ramach społeczności szkolnej.

 

Organizatorzy zwracają również szczególną uwagę na innowacje dydaktyczne i mądre wykorzystanie technologii edukacyjnych (TIK) w szkołach. Jak wynika z doświadczeń wielu polskich nauczycieli – nowe metody prowadzenia zajęć (oparte bardziej na współpracy) i odpowiednie wykorzystanie TIK w nauczaniu – przyczyniają się nie tylko do ciekawszych zajęć, ale – co bardziej istotne – do kształcenia kompetencji, które będą uczniom za chwilę potrzebne w życiu. Nie tylko tych cyfrowych, ale przede wszystkim społecznych. To dzięki technologiom nawiązujemy przecież coraz więcej relacji i kontaktów.

 

Na INSPIR@CJACH 2015 zwracamy uwagę także na umiejętność programowania. Otacza nas coraz więcej skomplikowanych urządzeń. Coraz częściej przenosimy naszą aktywność do sieci, w której też, w mniejszym lub większym stopniu, musimy programować, aby móc korzystać z różnych narzędzi i możliwości. Dlatego Partnerem Strategicznym INSPIR@CJI 2015 został program Mistrzowie Kodowania, rozwijany w polskich szkołach dzięki firmie Samsung Electronics Polska. Jest to unikalny w skali Europy program, w którym uczniowie kodują i programują, tworząc swoje własne cyfrowe projekty, gry i zabawy. Przygotowują się tym samym do funkcjonowania w różnych rzeczywistościach, w tym tej wirtualnej.

 

„Uczestnicy programu Mistrzowie Kodowania dopiero zaczynają swoją przygodę z językiem programowania. To są zaledwie podstawy, początki, ale już na tych pierwszych etapach nauki powstają świetne projekty“ – mówi Blanka Fijołek, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności firmy Samsung Electronics Polska i pomysłodawczyni programu „Mistrzowie Kodowania“. – Takie projekty pozwalają mieć przekonanie, że wśród uczniów są również przyszli autorzy dużych, skomplikowanych osiągnięć technologicznych i wspaniałych produktów, które będą cieszyły konsumentów na całym świecie“ – dodaje Fijołek.

 

INSPIR@CJE to jedna z form debaty edukacyjnej, którą od wielu lat prowadzi redakcja jednego z największych polskich portali edukacyjnych - Edunews.pl. Wiadomo, jakie są bolączki systemu edukacji, natomiast trudno jest jednoznacznie określić, jaka jest wizja szkoły, którą chcielibyśmy rozwijać w Polsce. Dlatego uczestnicy spotkania wspólnie zastanawiają się, co warto zmienić. Są pewni, że polska edukacja może być skutecznie poprawiana i modernizowana dzięki oddolnym inicjatywom, które rodzą się w szkole lub tuż obok szkoły, a które są realizowane przez nauczycieli i inne osoby mające bliski, codzienny związek z edukacją. Szkoła może być coraz lepsza tylko dzięki nauczycielom, a nie odgórnym nakazom i wytycznym. Przecież pracuje w nich wielu wspaniałych nauczycieli, którzy osiągają sukcesy pedagogiczne nie tylko w swojej klasie, ale także w kraju i na arenie międzynarodowej. Dowodem na to są m.in. projekty współpracy krajowej i międzynarodowej prowadzone w ramach programu eTwinning czy Erasmus+. Redakcja Edunews.pl stara się promować takie osoby w ramach prowadzonej na Facebooku akcji ZWYKLI-NIEZWYKLI NAUCZYCIELE, w której nauczyciele sami opowiadają o tym, czym jest dla nich praca w szkole i jak lubią uczyć.

 

„Staraliśmy się tak przygotować wydarzenie, aby uwzględnić szerokie potrzeby nauczycieli i edukatorów. Skupiliśmy się na codziennej praktyce edukacyjnej, a nie na teorii nauczania“ – mówi Marcin Polak, redaktor naczelny Edunews.pl i pomysłodawca konferencji. – Dzięki współpracy z nauczycielami z grupy Superbelfrzy RP, udało się zaprosić osoby, które są więcej niż doświadczonymi pedagogami – są poszukiwaczami edukacyjnych przygód
i eksperymentów dydaktycznych, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, czyli TIK.“

***

Miejsce konferencji: Biblioteka Narodowa, Al. Niepodległości 213, Warszawa, Aula im. Dembego (wejście od Pól Mokotowskich).

 

Strona poświęcona konferencji: http://www.edunews.pl/konferencja-inspiracje-2015

Kanał Edunews.pl na Facebooku: https://www.facebook.com/edunews (akcja ZWYKLI-NIEZWYKLI NAUCZYCIELE)

 

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

 

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung (http://mistrzowiekodowania.pl). Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

 

Partner medialny: Głos Nauczycielski

 

Filmowe relacje z wystąpień Inspir@cji 2015 zamieszczone będą w kanale edukacyjnym w YouTube https://www.youtube.com/user/terazedukacja – już teraz można w nim znaleźć ponad 180 filmów i prezentacji dotyczących edukacji szkolnej.