Eduzmieniacze. Jak zaciekawić ucznia

Jednym z najważniejszych zadań nauczyciela jest zaciekawienie ucznia przedmiotem. Cenię ciekawe rozwiązania uczniowskie i pokazuję, że nie zawsze problem można rozwikłać tylko jednym sposobem

 

 

 Pierwszym skojarzeniem uczniów ze słowem matematyka są rachunki, działania, obliczenia, wzory… Tak zawsze być nie musi. W swojej pracy stwarzam uczniom warunki do wszechstronnego rozwoju i szerokiego spojrzenia na matematykę, która nas otacza.

To, o czym mówię na lekcjach, próbuję odnieść do życia codziennego, np.:

>> ucząc o ułamkach zwykłych, tłumaczę to na przykładzie pizzy czy czekolady, uczniowie odpowiadają na pytania: kto zjadł więcej?, ile zjedli razem?;

>> mówiąc o jednostkach długości, proponuję mierzenie przedmiotów w klasie;

>> przy polach i obwodach uczniowie obliczają powierzchnię klasy, zastanawiają się nad ilością potrzebnej farby na pomalowanie ścian i sufitu oraz wykładziny potrzebnej na podłogę;

>> poznając większe jednostki, wychodzimy na podwórko i określamy ary oraz hektary.

Lekcje matematyki prowadzę także z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Stosuję darmowe aplikacje, przygotowuję interaktywne ćwiczenia i zadania, które aktywizują uczniów i zachęcają do myślenia. Wykorzystuję gotowe materiały publikowane w internecie, korzystam z zasobów takich stron, jak: scholaris.pl, thatquiz.org, matzoo.pl, math.edu.pl i wiele innych. Na platformie LearningApps.org tworzę gry matematyczne, które są atrakcyjne dla uczniów, zaciekawiają, aktywizują, pozwalają lepiej zrozumieć temat oraz pobudzają wyobraźnię.

Założyłam dzieciom konta uczniowskie i oni także tworzą gry. Ulubioną grą moich uczniów są „Milionerzy”, zasada jest bardzo prosta, tak jak w teleturnieju telewizyjnym. Mamy sześć pytań, kolejne pytania o większym stopniu trudności (choć niekoniecznie) oraz cztery możliwe odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. W mojej sali mam do dyspozycji komputer z internetem i rzutnik, więc przygotowałam dla każdego ucznia cztery tabliczki z odpowiedziami A, B, C i D. Zasada jest następująca: wskazany uczeń czyta głośno pytanie i cztery możliwe odpowiedzi, jest chwila na zastanowienie, po czym mówię START. Dzieci podnoszą do góry  wybraną przez siebie odpowiedź. Wyjaśniamy wątpliwości, komentujemy rozwiązanie i przechodzimy do kolejnych zadań. W klasie panuje cisza i pełne skupienie podczas czytania i analizowania zadań oraz wielkie emocje po rozwiązaniu kolejnych przykładów. 

 

(...) 

 

Joanna Palińska

Autorka jestnauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej nr 1 im. Kardynała Bolesława Kominka w Kątach Wrocławskich, była wyróżniona w konkursie Innowacyjny Nauczyciel 2012, prowadzi stronę internetową www.joanna.palinska.cal.pl

 

Chcesz wiedzieć więcej? czytaj Głos (nr 20)