PROMOCJA. Czwarta edycja programu edukacyjnego „Planeta Energii”

Integralną częścią programu jest konkurs dla nauczycieli i uczniów klas I – III szkół podstawowych. Można w nim wygrać wizytę mobilnego, interaktywnego miasteczka w swojej miejscowości, a dla siebie i uczniów świetną zabawę

 

Konkurs dla najmłodszych uczniów to element szerokiego, autorskiego programu edukacyjnego Grupy ENERGA. Jak wynika z przeprowadzonych na jej zlecenie badań, niemal połowa uczniów klas I – III nie wie, jakie są źródła energii odnawialnej, ani o tym, że oszczędzanie prądu ma bezpośredni związek z ochroną środowiska. Dzieci mają wprawdzie podstawową wiedzę na temat energii elektrycznej, ale nie znają zasad bezpiecznego jej użytkowania. Stąd pomysł na program i konkurs, których celem jest promowanie wśród najmłodszych uczniów bezpiecznego i racjonalnego korzystania z energii elektrycznej.

 

A prąd to skąd?

Podstawowym celem „Planety Energii” jest propagowanie wiedzy o energii elektrycznej i kształtowanie postaw proekologicznych. Najmłodsi często zadają pytania: Dlaczego żarówka świeci? Skąd się bierze prąd i jak trafia do mieszkań? Materiały, z których mogą skorzystać uczestnicy programu, pomogą odpowiedzieć na te pytania i przeprowadzić zajęcia na ten temat w ciekawy sposób. Przy okazji dzieci mogą się nauczyć bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, prawidłowego zachowania w pobliżu obiektów energetycznych albo w czasie burzy.

W trzech pierwszych edycjach konkursu wzięło udział prawie 109 tys. uczniów z całej Polski, a interaktywne miasteczko, którego wizyta jest nagrodą dla 10 najlepszych klas, trafiło już do wielu miejscowości. Gdzie przyjedzie tym razem, w kwietniu i maju 2014 r., po rozstrzygnięciu kolejnego, czwartego konkursu? Wszyscy uczestnicy mają jednakowe szanse.

Jak zostać uczestnikiem programu?

Do konkursu przystąpić mogą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, którzy w swoich klasach przeprowadzą co najmniej trzy lekcje o energii elektrycznej z sześciu proponowanych przez ENERGĘ, korzystając przy tym ze specjalnie przygotowanych materiałów dydaktycznych.

 

WAŻNE! Niezbędne informacje, w tym formularze zgłoszeniowe, scenariusze lekcji oraz pomoce dydaktyczne są dostępne są na stronie: www.PlanetaEnergii.pl 

 

Nauczyciele znajdą tam również odpowiedzi na wiele pytań, a debiutanci - kontakt z doświadczonymi konkursowiczami. Co ważne, zajęcia konkursowe nie muszą być realizowane wyłącznie na lekcji – można je przeprowadzić na godzinach wychowawczych, w świetlicy, bibliotece czy na zajęciach pozalekcyjnych.

Następny krok to napisanie sprawozdania z zajęć przeprowadzonych w okresie 1.10.2013 – 31.01.2014. Razem z materiałami należy je przesłać na adres korespondencyjny:

D&M Adventure Sp. z o.o.,

ul. Wojska Polskiego 18c,

05-126 Nieporęt,

z dopiskiem „Konkurs Planeta Energii"

 

Termin składania sprawozdań upływa 14 lutego 2014 r.Potem pozostaje już tylko miesiąc oczekiwania na decyzję jury. I dziesięć najlepszych klas wygra wizytę miasteczka „Planeta Energii” w swojej miejscowości, a 50 kolejnych otrzyma atrakcyjne nagrody edukacyjne. Nauczyciele zaś wzbogacą swój warsztat o pomoce naukowe i certyfikaty uczestnictwa w programie.

 

Dlaczego warto?

Grażyna Sujewicz, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. H. Sienkiewicza w Turku, jest podwójną laureatką konkursu „Planeta Energii”. W drugiej edycji (2011/12) ze swoją klasą została wyróżniona. Rok później została zwyciężczynią.

- W tym roku szkolnym mam nową klasę, to pierwszaki, które jeszcze nic nie wiedzą ani o programie, ani o konkursie – mówi nauczycielka z Turku. – Postanowiłam więc wystartować trzeci raz. Proponowane przez organizatorów tematy lekcji są bardzo elastyczne, można w nie wplatać własne pomysły, co nawet jest specjalnie premiowane przy ocenie sprawozdań.

Jak podkreśla Grażyna Sujewicz, zajęcia bardzo się podobały jej uczniom, może też dlatego, że były po prostu inne niż standardowe lekcje. Dzieci szczególnie cieszyło praktyczne zapoznawanie ich z historią, czyli jak się żyło bez prądu. Było więc prasowanie wyciągniętym ze szkolnych zbiorów żelazkiem „z duszą” i wieczorne czytanie bajek przy świecach.

- Tak się nie da, mówiła jedna z dziewczynek zmęczona niedostatecznym oświetleniem czytanego tekstu. A entuzjazmu dzieci podczas wieczornego spaceru, kiedy maluchy oceniały oświetlenie miasta, nie sposób przecenić – uważa nauczycielka.

A to jeszcze nie wszystkie atrakcje, które spotkały dzieciaki z Turku. Podczas wizyty miasteczka „Planeta Energii” można wygrać coś jeszcze. W ubiegłym roku nagrodę tę wygrał właśnie Turek, który stworzył najsilniejszą ekipę kolarską. To ona, wzmocniona zawodnikami Turkowskiego Towarzystwa Kolarzy „wypedałowała” dla laureatów ze Szkoły Podstawowej nr 1 tablicę interaktywną z kamerą i projektorem, zainstalowanymi w placówce na koszt organizatorów konkursu.

W tym roku do wzięcia udziału w konkursie „Planeta Energii” będzie zachęcał kosmiczny planetobus, który w listopadzie i grudniu br. odwiedzi Gdynię, Kalisz, Toruń oraz Łódź. To mobilne centrum naukowe w pigułce. Warto dowiedzieć się, kiedy będzie w okolicy i wziąć udział we wspólnej zabawie. I warto wziąć udział w konkursie, któremu patronują minister edukacji narodowej oraz rzecznik praw dziecka, zaś patronat merytoryczny sprawuje Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

 

Wszelkie szczegóły związane z konkursem, w tym regulamin, materiały dydaktyczne oraz informacje o wizycie planetobusa dostępne są na stronie www.PlanetaEnergii.pl

 

 

Zafascynować dzieci światem

Dwa pytania do dr. Tomasza Rożka, fizyka, dziennikarza naukowego i popularyzatora nauki, ambasadora programu „Planeta Energii”

 

- Zaangażował się Pan w program skierowany do uczniów najmłodszych klas. A małe dziecko poznaje świat dotykiem. Jak zatem przekonywać je, że pakowanie palca do gniazdka jest niebezpieczne?

- Myślę, że dzieci w wieku tych, do których kierujemy nasz program, a więc siedmio- - dziewięcioletnie, badają świat nie tylko dotykiem, ale także intelektem. One wkładają palec do kontaktu albo choćby do garnka z wrzątkiem, bo są ciekawe tego, co tam się znajduje. Naszą, dorosłych, rolą jest tłumaczenie nie tylko tego, co tak naprawdę tam jest, ale i skąd się tam wzięło oraz czym grozi, jak „wypłynie". Nie zauważyłem, po tym jak opowiemy dzieciom naszą „historię", by chciały sprawdzić na własnej skórze, że palec w kontakcie może „kopnąć” prąd. Tym bardziej że w Miasteczku Energii pokazujemy skutki działania dużego ładunku elektrycznego.

- Już drugi raz podjął się Pan roli ambasadora programu „Planeta Energii”. Czym dla Pana jest to ambasadorowanie?

- Najkrócej rzecz ujmując, koordynuję program od strony merytorycznej. Jestem z wykształcenia fizykiem, a z zamiłowania popularyzatorem nauki. To już wiele wyjaśnia. Poza tym jestem ojcem ośmioletnich bliźniaków, więc wiem, jak skomplikowane jest poznawanie świata przez małe dzieci. To trudniejsze niż wyjaśnianie złożonych zjawisk dorosłym. Każda informacja musi więc być dostosowana do wieku i poziomu wiedzy odbiorcy. Wie to każdy nauczyciel, który inaczej mówi do dzieci w I klasie szkoły podstawowej, a inaczej do licealistów. Staram się opowiadać o rzeczach trudnych, mówiąc w sposób zrozumiały dla dzieci. Jak wspominałem, zajmujemy się w programie tematami niełatwymi, ale jednocześnie fascynującymi i potrzebnymi w życiu codziennym. Bez wiedzy o energii, o jej oszczędzaniu i bezpiecznym użytkowaniu trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie w dzisiejszym świecie. Moją rolą jest także opowiadanie o programie mediom. Tą drogą zachęcam nauczycieli, rodziców i dzieci do wzięcia udziału w programie.

- Dziękuję za rozmowę.

 

 

Grupa ENERGA

to jedna z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w energii wytworzonej ogółem. Dz iałalność podstawowa Grupy to wytwarzanie, dystrybucja i obrót energią elektryczną. ENERGA dostarcza prąd ponad 2, 9 mln klientów.

Dzięki programowi ENERGA dla Ciebie znane jest zaangażowanie Grupy ENERGA w inicjatywy prospołeczne kształcące postawy proekologiczne, wspierające rozwój fizyczny i popularyzujące działalność kulturalną w środowiskach lokalnych. Fundacja ENERGA udziela pomocy osobom poszkodowanym przez los i wspiera organizacje charytatywne.